Benelux 2014

Plán

Zpět na úvodní stránku

Účastníci zájezdu: a Oskar

Datum: 1. - 10. května 2014 (10 dnů)

Start a cíl: Praha

Celkem najeto: asi 3 620 km (spotřeba 7,3 l)

Celkem peněz: asi 50.000 CZK (bez jídla koupeného předem)

Benzín: asi 260 litrů za 11.500 CZK

Ubytování: asi 17.500 CZK (625 EUR)

Vstupné: asi 12.000 CZK (436 EUR)

Celkem viděno tanků: 45 (rozpis na konci)

Trasa: Google Maps

Fotky: Oskar (ty hezčí) a já (ty horší).

Úvod

14. 12. 2014: Konečně jsem deníček dopsala. Stihla jsem to do roka, takže v normě :). Fotky jsou rozdělné do skupinek po jednotlivých dnech.

Nejprve odpověď na otázku: Proč zrovna do Belgie? Bára v práci někdy v únoru (nebo, kdy to tam byli) prudí, že už za chvíli jede do Londýna, Míša kupuje Pavlovi jako dárek výlet do Budapeště a já přemýšlím, že bych taky sakra chtěla někam jet! Naposled jsme pořádně byli v Norsku a to už je dlouho. Alespoň nějaký eurovíkend by šel, ne? Nacházím příhodně levné letenky do Bruselu. Hm, akorát ono to vlastně není přímo do Bruselu, ale do Charleroi. Chvilku dumáme a nakonec usoudíme, že bychom vlastně mohli jet na delší dobu, autem, a nejen do Bruselu. V Belgii mají hodně tanků, pevností a válečných muzeí a to se Oskarovi líbí. A vlastně nemusíme jet jen do Belgie, že.

Tentokrát pro plánování využívám Tripomatic (ne, že bych počítala s tím, že vše stihneme). Plus jsem si koupila dva průvodce od Raugh Guides, jeden k Belgii a druhý k Nizozemí. Jsou v angličtině, takže občas možná budu používat anglické (pa)tvary, protože nevím, jak se to řekne česky (Cloth Hall, někdo?).

Den 1 - čtvrtek 1.5.2014 (Hackenberg)

6:00 Vyrážíme z Prahy. Jakože opravdu vyrážíme v šest! Ne jako minule. Tentokrát máme totiž už jídlo nakoupeno předem. Mimochodem máme sebou plnou kempovací výbavu...stan, karimatky, spacáky, vařič, stoleček, plánujeme spát v kempech pod stanem. Možná výjimečně v chatičce. Nechci spoilerovat, ale … tohle nám nevyšlo.

9:00 Jedeme kolem Norimberku, cestou Oskarovi předčítám speciálně zakoupenou, tematickou knihu Západní tažení. Počasí nic moc.

13:00 Překračujeme hranici Německo-Francie a za půl hodiny už vidíme náš první tank - Wolverine. Tank také označuje příjezdovou cestu k jedné z největších pevností Maginotovy linie - pevnosti Hackenberg (en.wiki). Z nějakého důvodu mi nebyly úplně jasné instrukce na webu odkdy dokdy že to mají otevřeno, takže jsem nabyla dojmu, že ten den má proběhnout pouze jediná prohlídka. Kupujeme lístky (2x10 EUR) a čekáme až si nás průvodce odvede dovnitř. Z výkladu nic nemáme, protože francouzsky neumíme. Brzy ale zjišťujeme, že za námi v tunelu jde další skupina s anglicky mluvící průvodkyní, tak se nenápadně přeřadíme. V pevnosti jsme viděli dva tanky (AMX-13 a jakousi Renaultí hromadu plechu), funkční (a zapnutý) dieselový generátor, projeli se podzemním vláčkem (pevnost je to opravdu velká) a paní průvodkyně nám ukázala, jak se otáčí se střílecí věží a kudy hodit granát, když by se nepřítel příliš přiblížil. Granát měli raději přidělaný na řetězu. Na webu sice píší, že prohlídka zabere dvě hodiny, ale nám to trvalo minimálně tři. A je tam docela zima. Někdy po páté vylezeme, dáme si čaj a vyrážíme k Verdunu.

19:00 Jsme ve Verdunu. Protože pevnost nám zabrala víc času, než jsem myslela, prší a já mám rýmičku (a tak vůbec), odložíme prohlídku na druhý den a rozhodneme se (jenom pro dnešek samozřejmě!) přespat v hotelu Prunellia (65 EUR). Chvilku se bojíme, že spát nebudeme, protože paní nemůže najít naši rezervaci. Leží totiž stále ve faxu.

Ujeto: 800 km

Den 2 - pátek 2.5.2014 (Verdun, Luxemburg, Diekirch)

8:00 Vyrážíme nejprve k pevnosti Vaux s holubí plaketou (věnovanou holubovi majora Raynala, který během bitvy u Verdunu nesl zprávu na velitelství o zoufalé situaci posádky pevnosti). Pevnost má ještě zavřeno, takže se jen projdeme okolo a přejíždíme k pevnosti Douaumont. Krajina je zvlněná malými kopečky. Cestou se zastavujeme u kasemat Pamard (součástí pevnosti Souville) a lvího památníku.

9:00 Ještě než dojedeme do pevnosti, míjíme dopravní značku vesnice Fleury-devant-Douaumont. Je nám divné, že tu máme zpomalovat, když tu nejsou žádné domy, tak zastavujeme a jdeme se podívat. Fleury-devant-Douaumont byla jednou z vesnic zničených v roce 1916 během bitvy u Verdunu. Dnes tu stojí jen kaplička a bývalé umístění domů a ulic je naznačeno jen kameny a cedulemi, ale status obce si zachovává.

10:00 Prohlídka pevnosti Douaumont (2x4 EUR). Uvnitř je mimo jiné i německý památník - za zdí za křížem je zde pohřbeno přes 600 německých vojáků, kteří zahynuli při výbuchu, ke kterému došlo, protože si chtěli ohřát kafe pomocí paliva do plamenometu (říká Wikipedie).

11:00 Douaumont Ossuary a bajonetový zákop (Bayonet Trench). Žádné bajonety tu však už nejsou. Poté vyrážíme do Lucemburku.

13:00 Jdeme se chvilku projít Lucemburkem (Oskar totiž zbožňuje jezdit autem do měst). Potkáváme tu skupinku Španělů, kteří s námi byli první den v pevnosti Hackenberg.

Kousek na východ, ve čtvrti Hamm, leží americký vojenský hřbitov. Oskar se ptá, jestli to není ten, kde leží Patton, protože si chce udělat fotku. Tvrdím mu, že to určitě není tenhle hřbitov a že už musíme stejně jet dál. V autě potom zjišťuju, že to opravdu byl hřbitov, kde leží Patton. Oskar se ptá: "K čemu jsi?!" … "Děláš závaží na pravé straně". Na druhou stranu si nemá nač stěžovat, fotku si udělal… jen je zezadu, no.

16:30 Velmi pěkné vojenské muzeum v Diekirchu (en.wiki, vstup 2x5 EUR + 2.5 EUR za audio průvodce). Před muzeem stojí dva tanky (Patton a Sherman, uvnitř v muzeu je pak Hetzer).

18:30 Pokračujeme směrem k Belgii, v Ettelbrucku míjíme dalšího Shermana, zastavujeme se u (už zavřeného) hradu Bourscheid (en.wiki) a krátce před osmou dorazíme k belgickým hranicím. Kousek za nimi (u muzea BASTOGNE ARDENNES 44) potkáváme dalšího Hetzera. Přemýšlíme, kde spát. Poprchává, takže hledat kemp se nám zase nechce. Koukám na hotely, nejbližší k Bastogne, volný a za přijatelnou cenu je v Saint-Hubert. Budeme se sice pak druhý den vracet asi 30 km, ale městečko je to pěkné. Hotel Le Camelia (70 EUR) je přímo na náměstí (takže trochu problém s parkováním), vede ho asijská rodina, a pokoj je miniaturní (zato koupelna velká). Snídaně skromná, ale mají výborné croissanty.

Ujeto: 280 km

Den 3 - sobota 3.5.2014 (Bastogne, Grotte de Han, Dinant)

9:00 Vyrážíme do Bastogne, muzeum (2x12 EUR) věnované hlavně "bitvě o výběžek" (Battle of the Bulge), má otevřeno od desíti, vydržíme tu do jedné a zvládli bychom to bez problémů i déle, kdybychom nechtěli ještě něco stihnout. Muzeum je poměrně nové, najdeme tu dva Sherman tanky a jednoho Hetzera. Jsou tu asi dvě nebo tři "projekce" - v jedné se ocitnete uprostřed zasněženého lesa spolu se zakopanými vojáky, další se odehrává v kavárně (jakože opravdu sedíte u stolečku v kavárně) v jejímž sklepení se schovávají civilisté. Kousek u muzea je Mardasson Memorial. Jo a v centru Bastogne stojí pro změnu Sherman.

14:30 Přijíždíme do Han-sur-Lesse, nasedáme na vláček (kde vás pán vyfotí s ptákem na rameni), který nás odveze na prohlídku jeskyně Han (en.wiki, 2x16 EUR). Je tu hodně dětí, protože tu nejsou jen jeskyně, ale i safari. Jeskyně jsou obří a na rozdíl od Norska tu mají pěkně rostlé krápníky. Výkladu nerozumíme, protože nemluvíme ani francouzsky, ani nizozemsky. Představuju si kolik by se sem vešlo lidí, kdyby se stala nějaká katastrofa. Asi hodně. Na jednom místě nás posadí a koukáme na světelně hudební představení. Pěkné.

17:00 Vydáváme se hledat zámek Vêves. Ten nenajdem, ale u Celles (což je prý nejzazší bod, kam se dostala německá armáda během bitvy v Ardenách) nejprve mineme "Le Tank" - bezpásého Panthera a pak nás začnou míjet americká vojenská vozidla. Koná se tu jakýsi sraz (Celles 2014 Geronimo's Camp).

18:00 Stavujeme se na procházku v Dinantu. Narodil se zde Adolphe Sax, který vynalezl saxofon a proto tu mají most plný saxofonů. Také je tu pěkná citadela na skále a kostel.

20:30 Ubytováváme se v hotelu Otto kousek od Charleroiského letiště (52 EUR). Okolí je hnusné, ale vyspíme se a žádná letadla neslyšíme. Jen paní recepční má evidentně tuhle práci těžce na háku.

Ujeto: 260 km

Den 4 - neděle 4.5.2014 (Waterloo, Villers, Binche, Pairi Daiza, Kotrijk)

10:00 Waterloo (2x9 EUR), jsme tu mezi prvními, takže nám výstup na lví hromadu nekazí cizí lidi. Kromě hromady tu toho až tak moc k vidění už není. Shlédnete jeden dokument o bitvě a pak asi dvacet minut "the best of" z filmu Waterloo z roku 1970 (YouTube). Jo a pak je tu ještě velké malované panorama. A cestou sem jsme u Genappe viděli u silnice tank. Shermana.

10:30 Rozpadlý klášter Villers (en.wiki, 2x6 EUR), dostáváme informativní průvodní letáček dokonce v češtině. Připadám si jako v Narnii na začátku Prince Kaspiana.

12:30 Zastávka ve městě Binche, podívat se do muzea masek. Protože je první neděle v měsíci, mají vstup zdarma. Kdyby nebyl, asi bych trochu návštěvy litovala.

14:00 Návštěvu zoologické zahrady Pairi Daiza vymyslel Oskar (já chtěla původně do Antwerpské) s tím, že si to mám rozmyslet, protože vstup není úplně nejlevnější (2x28,5 + 7 EUR za parkování). Nicméně to rozhodně stálo za to. U vstupu jsme dostali lístek na pandy, protože pandy nechtějí moc rušit, tak se na ně můžete podívat jen jednou. Pandí lístek jsem ale špatně pochopila, takže jsme je málem nestihli. No vlastně, i když jsme je stihli, tak jsme je stejně neviděli. V zoo mají různé tematické pavilony - indický, africký, čínský. Byla jsem z toho tak paf, že jsem v indické části omylem vlezla na pánské záchodky v domnění, že tam najdu nějaká zvířátka. Dala jsem si tu svou první (a vlastně i poslední) belgickou vafli.

20:00 Ubytováváme se v hotelu Wu Wei v Kortrijku (69 EUR). Zpětně to byl asi nejhezčí hotelový pokoj z celé cesty. Po příjezdu nicméně dostáváme nejprve klíčky k pokoji, který není uklizený. Pokoj se mi ale tak hrozně líbí, že přesvědčuju Oskara, že ta neustlaná postel určitě není neustlaná, ale "to maj tak určitě schválně nadizajnový, víš co". Myslím, že mě nakonec přesvědčí rozbalené mýdlo v umyvadel, takže se pěkného pokoje musíme vzdát a spokojit se s o něco méně hezčím pokojem.

Když se ubytujeme, je konečně čas na pivo. Vyrážíme do centra Kortrijku, ve městě je pouť a vcelku živo. Měli jsme se tu teoreticky srazit s Billym a jeho přítelkyní. Ale očividně nestačí říct hodinu dopředu, že jsme na místě :). To zas ale chápu, tak třeba jindy. V hospodě si nejprve dáme osvědčenou Stellu a pak si nechám od barmana doporučit nějaké hořké světlé pivo, dostávám Omer. Dobře mi vybral.

Ujeto: 220 km

Den 5 - pondělí 5.5.2014 (Passchendaele, Ypry, Bruggy)

9:00 Před devátou vzhůru na Ypry. Nejprve do Zonnebeke, kde je muzeum Passchendaele (2x7,5 EUR) věnované hlavně třetí bitvě u Yper, bitvě u Passendale. Vím, že je trochu divné říkat tohle o válečných muzeích, ...ale v Beneluxu mají prostě boží válečná muzea (až na jednu, dvě výjimky).

Dojem nám ze začátku kazí skupinka hihňajících se postarších dam flirtujících s postarším panem průvodcem, které se ne a ne zbavit (na mysl nám z nějakého důvodu vytanou Babicovy prsty, co se vejdou do každé papriky).

Nejprve je zde klasická expozice, pak sestoupíte do ...tunelového zákopu a následně do ...no, prostě normálního zákopu (fakt nevím, jak se to odlišuje, jedno je prostě tunel a druhý je asi příkop).

11:00 Zastavujeme se u Sanctuary Wood Museum (en.wiki, 2x10 EUR), kde najdete pravé zákopy (na rozdíl od těch falešných v Passendale). Jako muzeum to upřímně za moc nestojí (působí to spíš jako skladiště starého haraburdí), ale zase tu mají spoustu stereoskopů s docela drastickými dobovými fotografiemi z první světové.

12:00 Ypry! (Snažím se tímto vyhnout skloňování slova Ypry). Ve zdejší Cloth Hall je další krásné válečné muzeum In Flanders Fields (2x9 EUR). Kdybyste - jako já - nevěděli, proč ty máky, tak je to podle básně In Flanders Fields. V místním obchodně se suvenýry vyberu vhodný pohled holkám do práce (původně jsem chtěla nějaký s tankem, ale myslím, že tato Cloth Hall je důstojný náhradník).

16:00 Vzhledem k tomu, že jsme Ypry opustili nepříliš brzy, dostáváme se k naší další zastávce - Atlantic Wall Museum (en.wiki) v Oostende - příliš pozdě. Mají jen do pěti a než najdeme vchod (nedá se to najít úplně snadno), tak už nás ani dovnitř nepustí. Oskar opět mumlá něco o tom, jak jsem to ale blbě naplánovala (vlastně to moc nemumlá, na talíři to mám dodnes :p ).

18:00 Ubytujeme se v hotelu Value Stay Bruges (64 EUR) a takovou delší procházkou (hotel je asi 4km od centra) si jdeme prohlédnout Bruggy. Není to špatné, ale v tom filmu to přeci jen vypadlo líp! Dáváme si jedno pivo, pak druhé pivo (Kriek Max na doporučení a ač jsem si myslela, že tyhle ovocný piva moc ráda nemám, ...tak asi mám) a den zakončujeme třetím pivem na hotelu.

Ujeto: 160 km

Den 6 - úterý 6.5.2014 (Brusel, Antwerpy)

9:00 Vyrážíme, návštěvu Gentu protentokrát vynecháváme (čas tlačí a zatím nikdo nenatočil film "V Gentu", že jo, tak třeba příště) a jedeme do Bruselu. Něco po desáté tam jsme, Oskar mě nenávidí a ptá se za co ho trestám, když ho nutím jezdit po pětiproudém městském okruhu, kde se marně snažíte splnit přání té paní v navigaci, co vám říká "nyní odbočte vpravo". Jak to sakra máte udělat, když jste úplně vlevo a v cestě vám stojí milion aut, už vám ta paní chytrá neřekne. Nakonec se nám podaří zaparkovat v podzemní garáži u Jubelparku.

Zde jdeme nejprve navštívit Royal Museum of the Armed Forces and Military History. Vstup je zdarma, ale trochu nám to připomínalo skladištní typ muzea. Na stěnách všude visí "erby" s naaranžovanými zbraněmi kolem dokola. Nicméně když se projde hlouběji do muzea, najdete tu minimálně šest tanků (podle mě jich tam mají někde i víc, ale před námi je asi schovali).

Nasedáme na metro (jedna jízdenka stojí asi 2 euro) a svezeme se blíž do centra. Není to jako pražské metro, kde je na jednom nástupišti jen jedna linka, může jich tu jezdit víc, ale světelná cedule vám ukazuje, která linka se zrovna blíží do vaší stanice. Takže za mě dobrý. Nápisy jsou jak francouzsky, tak nizozemsky. Vylezeme z metra, a pěšky se snažíme najít čůrajícího chlapečka (en.wiki). Nevím proč, ale v mých představách byl čůrající chlapeček umístěn na nějakém lepším, majestátnějším místě, prostě něco jako římská fontána di Trevi (alespoň tak jak si ji představuju). Nečekala jsem, že bude na křižovatce takových vcelku nenápadných uliček.

Dojdeme na Grote Markt, hned ve vedlejší uličce je malinké muzeum čokolády (2x5,5 EUR). Dostanete ochutnat, mají zde i pána, co předvádí, jak se dělají čokoládové figurky. Myslím, že jeho výklad by mohl být zajímavý, bohužel mluví tak šílenou francouzangličtinou, že nerozumíme skoro nic.

Kolem druhé se snažíme dostat metrem zpět k autu. Jsme unavení, hladoví a s...ou nás ti lidi kolem. V tuhle chvíli Brusel tak trochu nesnášíme. Přesuneme se autem k Atomiu, kde se to trochu zlepší (je tu prostě míň centrum a míň lidé). Kupujeme si dvojvstupenku na Atomium a Minieurope (2x23,5 EUR). Nejprve zamíříme k minievropě, protože zavírá dřív. Minidomečky jsou ťuťuňuňu, ale závěr nám kazí dešťová přeháňka, takže si nemůžeme řádně prohlédnout pražský miniorloj.

Přesuneme se do Atomia. Nahoru vás vyveze výtah a během jeho asi třicetivteřinové jízdy dostaneme přesně vypočítaný výklad od slečny výtahářky. Oskar mě přemluví abych si nahoře koupila pamětní minci (které v Belgii mají snad ve všech významnějších místech, ale doposud jsem odolávala). Když se pokocháte výhledem, sjedete zase dolů a následuje výstava o Expu 58, Atomiu a starých dobrých časech. Mimochodem, nevěděla jsem, že Atomium mělo původně stát jen šest měsíců.

19:00 Ubytováváme se v Antwerpách v hotelu Tulip Inn Antwerpen (79 EUR). Na doporučení (tzv. "kam by šli i místní") známého Belgičana se vydáváme do centra hledat podnik De Muze. Nastává zádrhel, kde si koupit lístek na tramvaj (v místní Delhaize /Delvitě/ je prodávají jen po deseti kusech). Zádrhel je vyřešen zjištěním, že lístek si můžete za 1 euro koupit u řidiče. Nastoupíme, jedeme a v průběhu jízdy se tramvaj změní v metro. Z Antwerp moc fotek nemáme, protože pršelo a nám se nechtěl tahat sebou foťák... a prostě jsme si chtěli jen užít ta belgická piva! Např. v podniku Gollem, rozhodně je z čeho vybírat. Ráno se probouzím v hotelu s úděsnou kocovinou.

Ujeto: 150 km

Den 7 - středa 7.5.2014 (Fort Breedonk, Breda)

Ráno moc nespěcháme (kocovina!), nakoupíme si jídlo v Delhaize a okolo půl jedenácté se vracíme kousek zpět směr Brusel do pevnosti Breendonk (en.wiki, 2x8 EUR), která během druhé světové války sloužila jako nacistický vězeňský tábor. Vyfasujeme audio průvodce, a ačkoli se pevnost může zdát nepříliš velká, je toho tu k vidění dost, včetně výstavy o koncentračních táborech obecně. Strávíme tu minimálně tři hodiny.

14:00 Vracíme se zpátky k Antwerpám, máme v plánu najít atomovou elektrárnu Doel, protože Oskar někde na netu našel, že je tu možné udělat fotku s elektrárnou a větrným mlýnem. Něco takového: Elektrárna & Mlýn. Bohužel jsme neprovedli důkladnou předpřípravu a elektrárnu jsme prostě nenašli. Zato si prohlídneme industriální část Antwerp a podstatnou část odpoledne visíme v zácpě. Při pohledu na mapu byste si mohli myslet, že na nizozemských hranicích budete z Antwerp cobydup, ale my se tam prozácpíme až okolo páté.

17:30 Zastavujeme se Bredě, čistě z toho důvodu, že tu mají vystaveného Panthera.

19:00 Ubytováváme se v takovém pěkném, venkovském, prostorném hotelu Hof van 's Gravenmoer (80,5 EUR). Ve vesnici chcípl pes, ale v hotelu je restaurace, tak si jdeme dát pivo. Mimochodem večeře u vedlejšího stolu vypadá moc pekně. Ale protože jsme chudí a není přece nad vlastní těstoviny s konzervou tuňáka, tak jen mlsně slintáme. Paní majitelce se nás asi zželí, tak nám aspoň k tomu pivu přinese oříšky na zobání.

Ujeto: 150 km

Den 8 - čtvrtek 8.5.2014 (Vught, Kinderdijk)

9:00 Vyrážíme do kempu Vught (en.wiki), který taktéž sloužil nacistům jako koncentrační tábor. Popravdě oproti Breedonku je to trochu zklamání. Zaprvé cena - vstup je pro jednoho 6 EUR, ale pokud neumíte nizozemsky, tak si musíte ještě koupit brožurku v angličtině za 3 eura, jenže z ní se toho popravdě moc nedozvíte. Rozhodně bych ji nenazvala jako informačně bohatou. No a zadruhé toho tam není až tak moc k vidění. Počasí je takové nijaké.

12:00 Asi na hodinu si jdeme prohlídnout mlýny v Kinderdijku. Poté vyrazíme směr tulipány Kaukenhof (en.wiki), bohužel tak hrozně prší, že usoudíme, že to opravdu nemá cenu. A přitom jsme si to naplánovali tak, že tu zrovna budeme v té nejlepší době, kdy to tulipány prý rozjíždějí (což je konec dubna - začátek května).

15:30 Kousek za Amsterdamem je Zaanse Schans (en.wiki), takový skanzen, hlavně tam jsou teda obchody. Vstupné je zdarma, ale parkoviště stojí buď 8 EUR na celý den nebo 1 euro na 30 minut. Vzhledem k tomu, že pořád hnusně prší, tak se tu porozhlídneme jen krátce a vyrážíme dál. Amsterdam po zkušenostech s Bruselem raději autem jen projíždíme. Nechci, aby mě Oskar nenáviděl ještě víc :). U Utrechtu je pěkný hrad Kasteel De Haar (en.wiki), který si moc neprohlídnem, protože…prší. Vzhledem k dnešnímu dešti, jsme takový zklamaní a tak nějak litujeme, že jsme vůbec opustili Belgii. Jó to v Belgii, tam nepršelo. Tam to bylo pěkný!

18:00 Ubytováváme se v moc pěkném hotelu Landgoed Avegoor (65 EUR, se snídaní) kousek za Arnhemem. Mají tu i bazén. My nemáme plavky. Ve vesničce najdeme restauraci a dáváme si pivo.

Ujeto: 420 km

Den 9 - pátek 9.5.2014 (Nederlands Openluchtmuseum, Oosterbeek)

10:00 Jsme u Nederlands Openluchtmuseum (en.wiki, 2x16 EUR + 6 EUR parking), Nevím úplně proč, ale z nějakého důvodu jsem si myslela, že je to válečné open air museum, jakože tam venku někde stojí ty tanky a letadla (asi sem si to částečně spletla s Overloonem). V tomto duchu to při čekání až otevřou prezentuju i Oskarovi. Jenže při otevření zakoupené brožurky (asi 3,5 EUR) Oskar zjišťuje, že to teda není válečné muzeum a zděšeně konstatuje: "Tys mě podvedla, ty mě táhneš do nějakýho blbýho skanzenu!"

Nakonec to ale stálo za to a i počasí se sem tam umoudří. Mají tu spoustu starých baráků, různá hospodářská stavení, kde vidíte, jak se žilo v Holandsku v různých obdobích minulosti. A to včetně jejich obyvatel. Ve spoustě domků najdete třeba selku, co zrovna něco šije nebo vaří. Mlynář vám ukáže, jak se mele mouka, vedle vidíte, jak se vyráběl papír, jak se pralo (a jakože tam opravdu perou), je tu i bludiště. Ochutnali jsme pivo z místního mini pivovaru a máslový koláček. Pokud vás bolí nožičky, jezdí kolem celého muzea historická tramvaj. V jednom domě je výstava "sběratelů". Co všechno jsou lidé schopní sbírat. Například blicí pytlíky z letadel (mimochodem druhý největší sběrač blicích pytlíků pochází prý z Československa). Nebo se můžete podívat i jak ty muzejní věci skladují. Prostě celé je to boží. Odcházíme asi ve dvě, ale jen proto, že chceme ještě stihnout další muzeum.

15:00 Airborne Museum 'HARTENSTEIN' v Osterbreeku (en.wiki, 2x8,5 EUR) se věnuje bitvě o Arnhem a celkově operaci Market Garden. Museum sídlí v bývalém Hotelu Hartenstein, který sloužil jako velitelství britské letecké divize. V dolním patře můžete bitvu "zažít na vlastní kůži". Nejprve dostanete jako britský výsadkář instrukce, kam máte skočit, pak letíte letadlem až skončíte v ulicích Arnhemu (Video na Oskarově G+). Před museeum stojí Sherman. Museum zavírá v pět, ale protože se udělalo příjemně, jdeme se ještě projít po oosterbeekském Perimetru. Perimetr je značený, nicméně se nám zadaří mírně se ztratit.

19:00 Hotel Millings Centrum (55 EUR, se snídaní). Je trochu z ruky vzhledem k našemu dalšímu směřování a zřejmě ho mají v oblibě především důchodci, ale zas je docela levný.

Ujeto: 70 km

Den 10 - sobota 10.5.2014 (Overloon, Malmédy)

Ráno vyrážíme opět beze spěchu, neboť válečné muzeum Oorlogsmuseum v Overloonu (en.wiki, 2x15 EUR) má o víkendu otevřeno až od jedenácti. Je to obří muzeum. Když si projedete "výkladovou část" k druhé světové válce se zaměřením na bitvu o Overloon, dostanete se do části s vojenskou technikou. Tanky, všude tanky. Nejen tanky. Taky vylodění v Normandii. Obří vozidla.

14:00 Odjezd zpět do Belgie.

16:00 Jsme v Malmédách a navštěvujeme naše poslední válečné muzeum Baugnez 44 Historical Center (2x7,5 EUR) přibližující především malmédský masakr.

Z muzea odcházíme okolo šesté. Stavíme se v místním Carrefouru nakoupit nějaké suvenýrodárky, jinak jsme za celou dobu vlastně neměli moc čas něco nakoupit.

Ještě než se vydáme na cestu domů, rozhodneme si sjet do La Gleize k December 44 Museum. Muzeum je samozřejmě už zavřené, ale venku mají vystaveného Tigra II.

20:00 Opouštíme Belgii. V neděli o půl třetí ráno se kousek za hranicemi konečně rozhodneme zaparkovat na odpočívadle a trochu se prospat. V Německu jsme na odpočívadle spát nechtěli, protože Oskar tvrdil, že nás tam okrade, zavraždí a znásilní německá mafie. V osm ráno se nám už komfortní spaní v autě omrzí a v deset jsme doma v Praze.